دکتر موسیزاده مدیرکل دفتر نوآوری، فناوری و تجاری سازی دانشگاه با حضور مجازی در مراسم اختتامیه رویداد شتاب «روبان» توانمندسازی صاحبان ایده را هدف اصلی برگزاری رویدادهای شتاب عنوان کرد.
دکتر موسیزاده مدیرکل دفتر نوآوری، فناوری و تجاری سازی دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور مجازی در مراسم اختتامبه اولین رویداد شتاب طراحی لباس مشاغل «روبان» که در سالن جلسات دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین برگزار شد، با بیان اینکه رویداد شتاب به معنی شناسایی و توانمندسازی ایدههای برگزیده است، گفت: رویداد شتاب از دو بخش شناسایی و توانمندسازی ایدهها تشکیل شده که اهمیت بخش دوم به مراتب بیشتر و تحقق آن نیز به مراتب دشوارتر از بخش اول آن است.
به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین، دکتر موسیزاده با اشاره به جذب حامی مالی رویداد «روبان» از بخش خصوصی فعال در حوزه تولید و عرضه پوشاک، این موضوع را نشانهای از اثربخش بودن این رویداد دانست و از دانشگاه جامع علمی کاربردی استان و جهاد دانشگاهی قزوین قدردانی کرد.
فرشاد پیلهچی رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین نیز در این مراسم تصریح کرد: رویداد روبان فعالیتی نوآورانه در حوزه طراحی لباس است تا طرحهایی که در آن به اصالت و نوآوری توجه شده است را شناسایی کند.
رئیس جهاد دانشگاهی قزوین گفت: امروز در حوزه طراحی لباس ضعف جدی داریم که باید مورد توجه قرار بگیرد، برخی از دانشگاهها در این حوزه وارد شدند اما بهصورت جدی پایکار نیامدند و فعالیتهایشان در دانشگاه خلاصه شده است این در حالی است که بسیاری از کارآفرینان و فروشندگان حوزه پوشاک از ضعف در طراحی لباس ایرانی و اسلامی گلایه دارند.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد قزوین اظهار کرد: اگر به پوشاک زنان موجود در بازار نگاهی بیندازیم مانتوی مناسب و فاخر در شأن زن ایرانی خیلی کم است بنابراین اگر کار مناسبی در این حوزه انجام دهیم مشتری آن در بازار وجود دارد، هر جا که ضعفی وجود دارد ریشه آن در فرهنگ جامعه است لذا با فرهنگسازی میتوانیم تغییراتی در این حوزه ایجاد کنیم. وی خاطر نشان کرد: ما از لحاظ تهاجم فرهنگی در این حوزه نیز مورد تهدید قرار گرفتیم و مصرفکنندگان گاهی لباسهای موجود در بازار که بعضاً ممکن است مناسب نباشد را خریداری میکنند در حالی که اگر لباس مناسبی وجود داشته باشد بهطور قطع لباسهای مناسب را انتخاب خواهند کرد.
وی در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی قزوین در سالهای اخیر تمرکز خود را بر روی تجاریسازی قرار داده است، در همین راستا مرکز نوآوری و شتابدهی محصولات با نام «منش» توسط جهاد دانشگاهی قزوین باهدف ایجاد درگاهی برای تعامل نخبگان، مبتکران و متخصصان ایجادشده است، این مرکز مشاورههای بازاریابی ارائه میدهد و در بخشهای مختلف تعامل ایجاد میکند.
گفتنی است در اولین رویداد شتاب طراحی لباس مشاغل «روبان» که در دو بخش طراحی و دوخت و در محورهای «طراحی لباس ایرانی و اسلامی در پوشش مشاغل» و «تغییرات پوششی ارگونومی شغلی در دوران کرونا» برگزار شد ۹۶ طرح از ۳۲ تیم ارائه شد که پس از بررسی هیات داروان این رویداد در مرحله اول ۱۵ طرح و از این میان در مرحله نهایی ۵ طرح به عنوان برگزیده انتخاب شدند. به منظور تقدیر و حمایت از ۵ تیم برگزیده علاوه بر جایزه یک میلیون تومانی، سه ماه بهرهمندی از فضای فیزیکی و خدمات مشاورهای مرکز نوآوری مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قزوین در نظر گرفته شده است.
