رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در نشست هماندیشی با مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین، هدایت صحیح تحصیلی دانشآموزان و تبیین اهمیت مهارت آموزی در اشتغال را راه حل کاهش معضل بیکاری جوانان عنوان کرد.
نشست هماندیشی دانشگاه جامع علمی کاربردی و اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین با هدف توسعه آموزشهای مهارتی و بررسی ظرفیتهای همکاری مشترک، صبح امروز یکشنبه ۹ خردادماه با حضور دکتر فتح طاهری رئیس دانشگاه و دکتر اصغری مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین، در این نشست که شاهرخزاده معاون اجرایی، سلطانی کارشناس مسئول برنامهریزی درسی و گسترش آموزش عالی دانشگاه، محمدحسینی معاون آموزش متوسطه و کارشناسان اداره کار و دانش اداره کل آموزش و پرورش نیز حضور داشتند، دکتر فتح طاهری با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی با ارائه بیش از ۱۰۰ عنوان رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیشگام آموزش مهارتی کشور است، معرفی این ظرفیت ممتاز را به جامعه هدف ضروری برشمرد و افزود: با تقویت حلقه اتصال میان آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور از طریق هدایت صحیح تحصیلی دانشآموزان و تبیین اهمیت مهارت آموزی علاوه بر ایجاد توازن در جذب دانشجو توسط دانشگاهها، معضل بیکاری کشور نیز کاهش خواهد یافت. وی افزود: با وجود کاهش کلی جمعیت دانشجویی کشور در سنوات گذشته، استقبال از آموزش عالی مهارتی با رشدی قابل ملاحظه همراه بوده به طوری که در سال ۱۳۹۹ شاهد افزایش ۳۰ درصدی جذب دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین نسبت به سال قبل آن بودهایم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین به تشریح طرح آمایش آموزش عالی در استان قزوین با محوریت دانشگاه مادر استان و عضویت سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی پرداخت و اظهار داشت: با تفویض اختیار وزارت علوم به کمیته آمایش آموزش عالی استان، در صورت نهایی شدن این طرح گسترش آموزش عالی متناسب با ظرفیتها، نیازها و ضرورتهای استان صورت میپذیرد.
دکتر فتح طاهری با تاکید بر ظرفیتها و امکانات مناسب مراکز آموزش علمی کاربردی استان، استفاده از این ظرفیتها را در قالب قرارداد همکاری میان آموزش و پرورش و دانشگاه موجب ارتقای کیفیت آموزش دانشآموزان دانست و افزود: این نوع همکاری در دانشگاه مسبوق به سابقه است و دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) با انعقاد قراردادی بخشی از آموزشهای مهارتی دانشجویان رشته مهندسی مکانیک خود را در مرکز آموزش علمی کاربردی نیرومحرکه به انجام رساند.
در ادامه، دکتر اصغری مدیرکل آموزش و پرورش نیز با تاکید بر اهمیت آموزشهای مهارتی، استقبال دانشآموزان را به آموزشهای فنی و حرفهای و کار و دانش رو به رشد عنوان کرد و افزود: در فاصله سالهای ۹۴ تا ۹۶ تمایل برای کسب آموزش مهارتی کمرنگ شده بود و دانشآموزان تمایل بیشتری برای تحصیل در رشتههای علوم تجربی، ریاضی و علوم انسانی داشتند ولی در سال گذشته شاهد رشد ۳ درصدی تحصیل دانشآموزان استان در شاخه کار و دانش هستیم. وی خاطر نشان کرد با اجرای طرح «ایران مهارت» که با هدف برگزاری دورههای کوتاه مدت مهارت آموزی برای دانش آموزان متوسطه اول در دبیرستانها تدوین شده، بحث آموزش مهارتی در سطح وزارت آموزش و پرورش اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
شایان ذکر است در این نشست مقرر شد کارگروهی در سطح معاونتهای اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه جامع علمی کاربردی استان و با حضور حداقل دو نماینده از روسای هنرستانها و مراکز آموزش علمی کاربردی تشکیل و راهکارهای عملیاتی معرفی رشتههای مهارتی علمی کاربردی و توسعه همکاری فیمابین را بررسی و پیشنهاد نمایند.
