نشست دبیران شورای تعامل دانشجویی مراکز آموزش علمی کاربردی استان قزوین با موضوع بررسی چالشهای از سرگیری آموزشهای حضوری در دانشگاه برگزار شد.
نشست مشترک دبیران شورای تعامل دانشجویی مراکز آموزش علمی کاربردی و رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین با موضوع بررسی چالشهای از سرگیری آموزشهای حضوری در دانشگاه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین، در این نشست که معاون اجرائی و رئیس اداره دانشجویی و فرهنگی دانشگاه نیز حضور داشتند، دکتر علی فتح طاهری رئیس دانشگاه با بیان اهمیت حضور دانشجو، پویایی دانشگاه را نتیجه حضور فعال دانشجویان در فضای دانشگاه و در تمامی عرصههای علمی و فرهنگی آن برشمرد و خاطرنشان کرد: واقعیت این است که با وجود توسعه ابزارهای آموزش الکترونیکی کلاسهای مجازی روح لازم را ندارد خصوصا در بحث آموزشهای مهارتی، کیفیت آموزش ارتباط مستقیم و تنگاتنگی به حضور دانشجو در کلاس درس دارد لذا هر چند که بر حسب ضرورت طی ۲۰ ماه گذشته آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری شده بود ولی با فراگیر شدن امکان واکسیناسیون و کاهش شیوع ویروس کرونا امکان از سرگیری آموزش حضوری برای دانشگاه فراهم شده است.
دکتر فتح طاهری با تاکید بر عزم ملی برای بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاهها به بخشنامه معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویی اشاره کرد و افزود: علاوه بر این بخشنامه، با تفویض اختیار وزیر علوم به شورای آموزش عالی استانها برای تصمیمگیری در این خصوص چندین جلسه در دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) برگزار شد که در نتیجه آن به دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین مجوز تشکیل حضوری کلاسها داده شد. وی در بیان دلایل توجیهی این تصمیم اضافه کرد: علاوه بر مهارتی بودن آموزشهای دانشگاه جامع علمی کاربردی، این دانشگاه به جهت بومی بودن اکثر قریب به اتفاق دانشجویان و به تبع آن عدم نیاز به غذاخوری، خوابگاه و سرویس رفت و آمد شرایط متفاوتی با سایر دانشگاهها دارد و به همین جهت امکان برگزاری حضوری کلاسها در آن بیشتر فراهم است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین در ادامه با تاکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی در مراکز آموزشی اظهار داشت: در دانشگاه کارگروه ویژه نظارت بر از سرگیری آموزش حضوری تشکیل شده که وظیفه رصد میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در سطح مراکز را عهدهدار است و اگر در مرکز آموزشی امکان رعایت پروتکلهای بهداشتی به علل مختلف از جمله محدودیت فضای کلاسی وجود نداشته باشد آن مرکز مجاز است کلاس مورد نظر را در بستر سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه ارائه کند ولی به هر حال اولویت با فراهم شدن شرایط و حضور دانشجو در کلاس درس است. وی افزود: البته با توجه به احتمال تغییر شرایط کرونایی استان و شروع موج بعدی این دانشگاه تابع نظر ستاد مبارزه با کرونا است و به محض اعلام محدودیتها آمادگی لازم برای بازگشت به آموزش مجازی را دارد.
در ادامه این نشست، دبیران شورای تعامل دانشجویی مراکز ۹گانه آموزش علمی کاربردی استان قزوین به بیان نقطه نظرات خود پیرامون چالشهای آموزش مجازی و حضوری و دغدغههای دانشجویان در این خصوص پرداختند. عدم دریافت دو دوز واکسن توسط بخش زیادی از دانشجویان، تمرکز کلاسهای مراکز در بعد از ظهر، کوچک بودن فضای کلاسی تعدادی از مراکز، برنامهریزی دانشجویان بر مبنای آموزش مجازی و اخذ واحدهای درسی زیاد، نگرانی از ابتلای دانشجویان در زمان حضور در کلاسها و کارگاهها از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.
