مدیر طرح های کلان ستاد فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری گفت: با ارتباط صنعت و دانشگاه و راه اندازی مرکز نوآوری گیربکس در نیرو محرکه مسیر پویایی و توسعه در این صنعت هموار شده است.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل پارک علم و فناوری قزوین به نقل از خبرگزاری برنا از قزوین؛ در مراسمی با حضور داود اسماعیل پور مدیرعامل شرکت نیرو محرکه، وزیری عضو هیئت مدیره و قائم مقام تحقیقات مهندسی و نوآوری شرکت، زینی مدیر طرح های کلان ستاد فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری، پیله فروش معاون اقتصادی، مافی رئیس پارک علم و فنآوری قزوین و مدیران تحقیقات چند شرکت مهم خودروسازی، از ایده های برتر رویداد فناورانه سیستم های قدرت و گیربکس خودرو در شرکت نیرو محرکه قزوین تجلیل شد. 

image_2022_2_24-21_7_40_233_fNp

سید شهریار زینی در این مراسم گفت: با تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه می توانیم به دستاوردهای زیادی دست یابیم و به موفقیت های بیشتر برسیم.

وی افزود: راه اندازی مرکز فنآورانه در نیرو محرکه فقط یک اتاق فکر نیست بلکه هدف گذاری شده تا این مرکز محل تولد پروژه های فناورانه و خلاقانه باشد.

زینی تصریح کرد: در شش ماه گذشته شاهد تجمیع تقاضاها در توانمندی ها بودیم و با شناسایی نیازها و ظرفیت ها تلاش کردیم ایده های جذاب و عملی را جمع آوری و به محصول تبدیل کنیم.

مدیر طرح های کلان ستاد فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جموری گفت: امروز می توان اذعان کرد با فعالیتهای شرکت نیرو محرکه مسیر توسعه فناوری گیربکس کیفی و پیشرفته در کشور هموار شده است.

image_2022_2_25-9_2_28_391_YHZ

وی اضافه کرد: در حال حاضر گیربکس های خودرو و موتورسیکلت های برقی هم در شرکت نیرو محرکه تولید می شود که جای افتخار دارد.

زینی بیان کرد: مرکز نوآوری گیربکس که در شرکت نیرو محرکه راه اندازی خواهد شد متعلق به همه کشور است و در گام اول با تولید گیربکس خودرو و سپس گیربکس «های تک» و صنایع دیگر مسیر خود را تداوم خواهد بخشید.

این مسئول یادآورشد: با راه اندازی این مرکز و استقرار شرکت های دانش بنیان شاهد اجرای طرح های فنآورانه خواهیم بود و ما نیز با تزریق اعتبارات مورد نیاز زمینه حمایت از ایده های برتر را فراهم می کنیم.

وی اظهارداشت: با افتتاح این مرکز قادریم به پویایی صنعت گیربکس کشور کمک کنیم و حرکت ماندگاری را به ثبت برسانیم.

مدیر طرح های کلان ستاد فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جموری در ادامه اظهارداشت: فعالیت این مرکز نوآوری در راستای منویات مقام معظم رهبری و ارتقای صنعت خودرو تعریف شده و با همکاری پارک علم و فنآوری قزوین می تواند به اهداف متعالی خود دست یابد.

image_2022_2_25-9_2_28_674_iYA

در ادامه کاکایی عضو هیئت علمی دانشکده خودرو گفت: اگر امروز علیرغم تحریم ها صنعت خودروسازی ما پویا و فعال شده به دلیل اتکا به تحقیقات و فنآوری است و این به روز بودن را کمتر کسی متوجه می شود.

وی اضافه کرد: تحقیقات مهندسان ما در سالهای قبل در بخش موتوری جواب داد و امروز در عرصه گیربکس هم حرکت های بزرگی آغاز شده که نوید بخش آینده روشنی است.

کاکایی تصریح کرد: در توسعه زیست بوم فناوری اقدامات خوبی صورت گرفته و خوشه های صنعتی و پارک های علم و فنآوری اگر به هم متصل شوند به نتایج بهتری می رسیم.

این استاد دانشگاه یادآورشد: با ظرفیتی که در شرکت نیرو محرکه ایجاد شده به نظر می رسد فعالیت مرکز گیربکس نباید فقط در حوزه صنعت خودرو محدود شود بلکه می تواند در سایر بخش ها مانند تولید گیربکس آسانسور و صنایع بزرگ هم ظرفیت های بیشتری را فعال کند.

مشاور مدیر عامل ایران خودرو گفت: حجم گردش مالی گیربکس آسانسور حدود ۳ هزار میلیارد تومان است که نباید این سرمایه بزرگ را نادیده گرفت و از آنجا که با تکنولوژی های جدیدی در آینده مواجه خواهیم شد اگر فناوری را جدی نگیریم حتما آسیب می بینیم.

image_2022_2_25-9_8_1_615_4r9

وی اظهارداشت: امروزه نانو تکنولوژی، روش های تولید را تغییر داده و بزودی با ورود خودروهای «خودران» رقابت در این صنعت بسیار سخت و پیچیده  می شود که بسیار نگران کننده است.

کاکایی اضافه کرد: نتایج مذاکرات برجام هم می تواند هجوم شرکت های خودروسازی به ایران برای فروش گسترده محصولات را محتمل کند که بایستی برای مدیریت منطقی واردات و توسعه فنآوری در کشور از امروز تدبیر کنیم.

وی گفت: باید برای انتقال تکنولوژی در سال های آینده به کشورهای دیگر حساب ویژه باز کنیم و برای این کار آماده شویم و سیاست مدیران کشور، حمایت از شرکت های تحقیقاتی باشد تا از قافله جهانی عقب نمانیم.

کاکایی استفاده از تکنولوژی مدرن را ضرورت پویایی در صنعت دانست و یادآورشد: باید با ارتباط صنعت و دانشگاه و بهره گیری از دانش روز بتوانیم ایده ها و فناوری را به تجاری سازی تبدیل کنیم.

مشاور مدیرعامل ایران خودرو اضافه کرد: تولید گیربکس از تکنولوزی های مهم در صنعت بشمار می رود و امیدواریم در مسیر توسعه این صنعت با کمک شرکت های دانش بنیان گامهای بلندی برداریم و نیازهای خودمان را در داخل تامین کنیم.

در ادامه شرکت کنندگان از اولین مرکز تخصصی نوآوری گیربکس ایران که با هدف بهره گیری از ایده های برتر شرکتهای دانش بنیان در تولید گیربکس های خودرو و صنایع بزرگ در شرکت نیرو محرکه قزوین راه اندازی خواهد شد بازدید کردند.

همچنین اولین رویداد فنآورانه گیربکس با معرفی ایده های برتر در شرکت صنعتی نیرو محرکه قزوین به کار خود پایان داد.

image_2022_2_25-9_1_49_247_OG3

در این رویداد که روزهای چهارم و پنجم اسفند برگزار شد پس از بررسی ۱۳ ایده رسیده در نهایت ایده احمدرضا افسری از دانشگاه کاشان با موضوع «گیربکس مغناطیسی» اول شد، اسماعیل حق گو از گیلان با ایده «دستگاه عیب یاب و تست آزمون گیربکس اتوماتیک» به عنوان نفر دوم و افشین شریعت از خراسان رضوی با ایده «گیربکس خورشیدی افزاینده سرعت» به عنوان نفر سوم برتر معرفی شدند.

در این مراسم قرارداد تولید محصول میان مرکز نوآوری گیربکس نیرو محرکه قزوین و دو شرکت دانش بنیان نیز امضا شد.

انتهای پیام