امروز چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱، به همت کانون دانشجویی رسانه و فضای مجازی، کارگاه آموزشی با موضوع ” سواد رسانه ای ” با حضور جمعی از استادان، کارکنان و دانشجویان در اتاق دفاعیه سالن آمفی تئاتر علامه رفیعی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، در این کارگاه که با حضور دکتر علی اکبر طارمی معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه برگزار شد؛ دکتر سید حبیب الله رحمتی؛ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در سخنانی به ارائه تعریفی از سواد رسانهای پرداخت و گفت: نوعی از درکِ متکی بر مهارت که که با آن می توانیم انواع رسانه ها و تولیدات آنها را شناخته و به تفکیک هر کدام از آنها بپردازیم را سواد رسانه ای می گویند.
وی سپس، به اهمیت و لزوم فراگیری سواد رسانهای در جامعه اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر قدرتِ رسانه ها باعث می شود تا مردم بسیاری از اتفاقات دنیا را از دیدگاه قدرت های بزرگ ببیند. یعنی مردم آنچه را می بینند که قدرت ها می خواهند. پس باید دانش خود را در خصوص رسانه ها بالا ببریم و با تحلیل درست، متوجه اتفاقات پیرامون خود شویم.
وی افزود: در حال حاضر کشور ما با توجه به تعداد رسانه های موجود، در جایگاه ۳۵ دنیا قرار دارد در حالی که بسیاری از کشورها در سال های اخیر پیشرفت بسزایی در این حوزه داشته اند و قدرت های دنیا در تلاشند در کشورهای در حال توسعه در حوزه رسانه سرمایه گذاری صورت بگیرد؛ تا تاثیر گذاری خود را بر آن کشورها داشته باشند و هر روز بر سلطه خود بیفزایند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اصلی ترین اهداف رسانه ها تصریح کرد: تلاش برای شکل دادن، تقویت کردن و تغییر رفتار احساس یا فکر در مورد یک موضوع و یا عملی را از مهم ترین اهداف رسانه ها می توان برشمرد.
وی در ادامه با اشاره به سیر تحول رسانه ها در دنیا یادآور شد: در حال حاضر انواع رسانه های شنیداری، مکتوب، دیداری، مجازی و واقعیت مجازی وجود داشته و امروزه انواع این رسانه ها برای مردم در دسترس است.
دکتر رحمتی خاطرنشان کرد: رسانه ها همانند یک رژیم غذایی عمل می کنند و هوشمندانه مراقب هستند تا ما از مواد مناسبی استفاده کنیم در واقع این سواد رسانهای است که تعیین می کند که چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نباید مصرف کنیم این نوع سواد به مخاطبان رسانه ها می آموزد که از حالت مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه وارد شوند.
وی سپس با اشاره به دلایل نیاز به سواد رسانه ای گفت: امروز در دنیایی زندگی می کنیم که خواسته یا ناخواسته در شرایط اشباع رسانه ای قرار گرفته ایم در حالی که رسانه ها به دلیل شرایط و منافع خود همه واقعیات را بیان نمیکنند و با توجه به سیاست های رسانه ای خود، به مردم خوراک های اطلاعاتی می دهند.
این استاد دانشگاه در ادامه بر لزوم فراگیری مهارت های اولیه و تکمیلی برای سواد رسانه ای تاکید کرد و گفت: مهارتهایی هم چون افزایش آگاهی، آموختن انواع مهارت های تفکر انتقادی و چند بعدی، قدرت تحلیل و تجزیه پیام، در ارتباط بودن با افراد و گروه های تحلیل گرِ مورد اطمینان، توجه به جزئیات، قدرت حل مساله و مدیریت زمان از مهارت های اولیه و تکمیلی برای سواد رسانه ای است که می تواند در افراد جامعه ایجاد کند.
وی در پایان به چگونگی راه های افزایش سواد رسانه ای در بین افراد جامعه اشاره کرد و گفت: برای اینکه سواد رسانه ای خود را ارتقا و افزایش دهیم می بایست توانایی تشخیص اخبار جعلی، استفاده از چندین منبع مختلف، تشخیص نوع لحن و زبان گفتار، اطمینان حاصل کردن از دقیق بودن اعداد و شکل ها، شناختن چگونگی عملکرد مغز خود، افزایش مهارت های تحلیل، شناختن جانبداری های فردی، مدیریت اطلاعات دریافتی و پذیرش مسئولیت محتواهای تولیدی از مهم ترین راه هایی است که می توانیم با استفاده از راه ها، سواد رسانه ای خود را افزایش دهیم.